torsdag 28. januar 2010

Drosjeturen

Dette skjedde da jeg skulle ta taxi hjem, etter en fuktig natt på byen for noen år tilbake.

Går mot holdeplassen for taxi. Plutselig ser jeg en. Så jeg prøver å holde stø kurs mot bilen. Setter meg inn, og retter meg opp i setet og smiler høfflig til den trauste karen som sitter i fører setet. Jeg sier "god kveld", og han svarer høfflig, god kveld tilbake.
Så starter taxameteret.

Deretter... stillhet.... Han venter sikkert på at jeg skal fortelle hvor han skal kjøre, men ingenting skjer... Det HAR skjedd før, men da har jeg sagt hvor jeg skal etter kort tid, men denne gangen tenkte jeg at jeg skulle vente å se hvor lang tid jeg greier å holde stillheten.  10 sekunder går, 25 sekunder, jeg venter i hele 1 minutt og 45 sekunder før jeg sier. "Åh ja..eh..jeg skal til..." etterfulgt av adressen. Greide ikkje å holde meg lengre.

Det er egentlig ganske logisk, og ganske opplagt at når man setter seg inn i en drosje, så kan det være greit å fortelle drosjesjåføren hvor man skal? Du forteller jo kelneren på en resturant hva du ønsker å spise også. Men av og til er det litt morsomt å terge på seg en drosjesjåfør.

Ja, ferden gikk no da.
Så når han parkerer utenfor huset mitt, er jeg klar for å betale. Prisen kom på underkant av 200 kroner. Ganske så bedugget, tar jeg opp to 500-lapper og stikker bort til sjåføren. Så smiler jeg søtt, og sier "Behold resten du." Jeg hadde ikkje sett at det var 500-lapper jeg hadde gitt han. Uansett, så ser han bare forundret på meg, og gir meg pengene tilbake: "Nei, behold de selv du."
"Nei, hvorfor det?" sier jeg og skyver de pent tilbake. Trudde det bare var snakk om småpenger.

Etter litt frem og tilbake, merker jeg faktisk at det er snakk om mer enn 2 hundrelapper han holder.  Så jeg knabber til meg resten av pengene, smiler og sier: "Ok, hvis du sier det så".
Går ut av bilen, ikkje akkurat så veldig stødig. Drosjmannen henger ut av vinduet: "Trenger du hjelp?" "Nei" sier jeg, rett før jeg ramler så lang jeg er... (LES: det VAR glatt ute)

Vet ikkje om jeg skal fortelle noe mer. Uansett, så kom jeg meg hel inn, uten noen form for hjelp.
Er jeg ikkje stor jente kanskje?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar ♥