torsdag 14. april 2011

Uteområde og vårdrømmer




Nå er endelig våren kommet, og vi er igang med planleggingen av uteområdet rundt huset. Ikke like lett alltid når Husets Herre og jeg ikke har heilt samme visjon.

Ved inngangspartiet, ved den plata som er støpt opp og lagt med flis, har jeg lyst på en liten treplatting. (Motsatt vei fra carporten). For det er nemlig der de første solstrålene treffer på morgenen. Tenk hvor deilig det blir å sitte der med kaffe koppen og morgenavisen... Selvfølgelig må det opp noen blomsterkrukker, lykter osv for å skape den rette stemningen.
Jeg elsker miksen mellom rullesteiner, betong, tre, flis og grønne planter. Og det er nemlig det som skal bygges og lages til på fremsiden. Drømmen min er å lage til et nordisk/rustikk/moderne utekjøkken som passer vår stil perfekt...


Men først og fremst ønsker jeg meg uteplass med tak og vegger, slik at det er mulig å være der selv når det regner. Handler også litt om å lage en avskjerming mot resten av naboene og byggefeltet. Og så ønsker jeg meg en bålgrop, så det går ann å grille pølser på bål, og lage gryte retter, supper og lapskaus over bålet. Drømme!!!!!


Mange foretrekker en type som kan settes opp for sesongen, mens andre igjen ønsker å oppfylle drømmen om en oppmurt variant som kanskje kan brukes hele året. Og jeg faller for den siste løsningen! Et utekjøkken jeg kan bruke hele året! Grille om vinteren eller på sommeren. Begge variantene frister like mye. 


LAGET I LECA: Utekjøkkenet er bygd av hytteeier Jan Gunnar Berger, og materialet er Leca-klosser. Oppskriften fant han i et Leca-magasin. Det er blitt malt og lagt fliser på platen/arbeidsbenken. Kjøkkenet har kokeplate og grill som er tilkoblet gass, og en fin peis i hjørnet. Han har laget en liten benk på høyre side som er koselig å sitte på for en liten prat, mens kokken holder på. Flettet kurv med romdeler, kr 875, grønn skål kr 159, salt & pepper kr 79 pr. stk, trekasse til urter kr 100, alt fra Verket Interiør. © foto: Per-Erik Jæger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar ♥