tirsdag 26. juli 2011

Kjære lillemor... Kjære Nora

(Fant nettopp ogjen dette brevet som jeg hadde skrevet til Nora for noen år tilbake. Usikker om jeg allerede har postet det på bloggen min, eller ikke. Uansett, her kommer det igjen...)

Jeg har alltid hørt uttrykket "som hund, som eier" flere ganger. Men har vel egentlig aldri tenkt over det, eller lagt noe spesielt i det før jeg innså at det faktisk stemmer. Selv om jeg kanskje ikke har noen hund, men deg... 


Du vet, vi nemlig på foreldresamtale i barnehagen din i går kveld, og der ble jeg fortalt at du var sjefen i barnehagen.
Du gjenspeiler så mye av meg at det nesten er skummelt.
Jeg ser meg selv i deg vesla.
Du hadde en stor jernklo over de andre ungene.
Bestemte over dem, og styrte dem etter din egen pipe.
Dine dårlige sider reflekterer mine.
Dine gode sider er identiske med mine.
Når du gråter, vet jeg at jeg kan være årsaken. 
Fordi jeg ikkje skjønner deg bestandig.
Og dine ord og meninger finner ikke frem i det mylderet som finnes

Hver gang jeg blir sint på deg fordi du oppfører deg dårlig,
så vet jeg at det har du lært av meg.
Jeg har gitt deg de dårlige egenskapene dine
Det er noe å tenke på. Hvor mye en eier former hunden sin.
Jeg håper jeg har gitt deg flest gode sider.


Du er jo sinnsykt snill og herlig.
Og jeg digger å ha deg løpende rundt meg.
Leende, mens du leter etter lille voffsen din.
Små kjefter over et eller annet som irriterer deg. Når du er trøtt, og vil ligge i fanget mitt.

Når du kommer krypende opp i senga mi en mandagsmorgen, trøtt med håret til alle kanter.
Den gangen du første gang kalte meg mamma.
Når du blir med meg på skytebanen, er stolt over at mamma kan "pange" som du kaller det.
Når du kommer løpende lykkelig bort til meg etter en lang dag i barnehagen.
Den gangen du plukket en løvetann til meg i sommer.


Lille revungen min
Når du smiler kan alle himmelens engler gå å legge seg.
Du er det beste i livet mitt og samtidig mitt slemme speilbilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar ♥