tirsdag 9. august 2011

Konebilen min


Jeg har aldri vært spesielt interessert i biler, og min kunnskap begrenser seg til å kjøre fra A til B, som oftest med en påfølgende retur om nødvendig. Særlig som om jeg kan slike elementære ting som å skifte hjul, peile olje, samt fylle på kjølevæske og spylevæske!!  Det  overlater jeg til andre å ta seg av.

Derimot er det begrepet "konebil" som har fått tankene i sving denne gangen. Det er jo et begrep man har fått med morsmelka, og jeg har aldri hatt behov for å stille spørsmål som hvorfor? Og hva? ...er det så innlysende?

Men ihvertfall. En konebil, hva er så det? ...i mine øyne er en konebil ofte en resevebil som kun brukes av kona til og fra jobb. Mannen i huset kjører istedenfor rundt i stasjonsvogna, som benyttes til alle andre formål. Bilen er typisk nedprioritert, og kjøpt for feriepengene man ofret et år. Konebilen er som oftest liten; er det fordi kvinner synes det er lettere å manøvrere? At det forenkler lukeparkeringer etc. for å underbygge myten om at kvinner er dårligere sjåfører? Billigere enn større biler er kanskje ikke min Mini Cooper i sportsutgaven.

Tidligere var konebilen i tillegg gammel, og kunne se ut som den kunne stoppe når som helst; var det innføringen av EU-kontrollen som hevet denne standarden? ...ihvertfall har jeg inntrykk av at konebilen har utviklet seg de siste 10-15 årene, og det kan ofte være en helt ny bil nå, istedenfor den gamle og slitte bilen som ikke engang rånerne ville vite seg av.

Men til tross for at konebilene ser ut til å utvikle seg til å bli både bedre og finere, er de fortsatt små. Bitte små...

Jeg sto på min lille gressplen en dag tidligere i sommer sammen med "lillemor" og sammen tittet vi på det store antall smørblomster som skinte gult imot oss. Hun drev hele tiden å snakket at vi kanskje skulle hatt oss en ny racerbil uten tak: "En sånn burde vi også ha mamma, mamma den er mye bedre enn vår.....MAMMA!!!"

Ja, sukket jeg... "Tenk at gresset alltid skal være grønnere på andre siden av gjerdet" (Og naturligvis siktet jeg til nettopp dette med bilen)...

Lillemor tittet utforskende over hekken til naboen:

- "Javisst er det det... Så rart...!" 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar ♥